6.7. Verdere twijfels - Het onfair principe van de hel


De bijbel is duidelijk wanneer het op je redding aankomt. Met redding bedoel ik of je in het leven na dit leven in de hel of in de hemel terechtkomt.
Iedereen is in zonde geboren, iedereen is dus standaard een zondaar. Er is maar één weg tot god en dat is Jezus. Als je Jezus’ offer dus niet aanvaardt kan je ook niet naar de hemel.
Dat betekent dat je naar de hel gaat. Je mag jouw hele leven ingezet hebben om anderen te helpen, je mag de meest fantastische persoon geweest zijn, het zal je niet uit de hel houden als je geen christen was.
Dit lijkt me niet eerlijk, het lijkt me ook niet realistisch.

Een aantal extra bedenkingen omtrent dit onderwerp:

  • Er zijn mensen die op een bepaalde plek in de wereld geboren worden en die nooit in contact zullen komen met het christelijke geloof. De bijbel leert dan (daar wordt in één tekst naar gerefereerd) dat god zich ook openbaart in de natuur en dat je zijn bestaan dus niet kan ontkennen. Zover ben ik ook, dat de natuur door iets of iemand geschapen moet zijn. Maar hoe wordt dan de sprong naar de christelijke god en het aanvaarden van het offer van Jezus gemaakt? Dat is me helemaal niet duidelijk.

  • Wat met kinderen die sterven? De bijbel spreekt ervan dat kinderen geheiligd zijn door het geloof van hun ouders. Je zal dus maar pech hebben en als tweejarig kind van niet-gelovige ouders sterven.
    Er wordt dan dikwijls gezegd dat god daar rekening zal mee houden, dat als een kind niet de kans heeft gehad een keuze te maken, god dit in rekening zal brengen. Dit lijkt mij niet bijbels en niet eerlijk. Als je dit even vanuit een hoger perspectief bekijkt, dan zou ik veel liever een kind van 2 zijn dat sterft en zo in de hemel terechtkomt, dan als 90-jarige een gans leven van strijd geleefd te hebben. Dit dan nog in omstandigheden waar ik zelf niet voor gekozen heb, om zo uiteindelijk in de hel terecht te komen, omdat ik niet voor Jezus gekozen heb.

  • Ik heb er nooit voor gekozen om geboren te worden. Hoe kan het dan dat ik, ondanks een eerlijke zoektocht met de tools die mij gegeven zijn en waar ik ook niet voor gekozen heb, toch naar de hel moet?

  • Is er eigenlijk iemand die zo slecht is dat hij het verdient om voor eeuwig af te zien in de hel?

  • Je kan onmogelijk de levens van alle mensen die ooit geleefd hebben met elkaar vergelijken. De omstandigheden van al die levens zijn zo anders. Hoe kan er dan ooit naar één enkele standaard geoordeeld worden?
    Eigenlijk zouden we allemaal hetzelfde leven geleefd moeten hebben. Maar dan nog wordt iedereen geboren met bepaalde karaktertrekken waar hij niet voor gekozen heeft.