6.12. Verdere twijfels - Malafide figuren


Er zijn heel wat christelijke leiders die nogal een vreemde indruk op mij achterlaten. Ik weet dat je niet naar mensen mag kijken, dat mensen fouten kunnen maken en dat niemand perfect is. Ik besef ook dat iemand verkeerd kan zijn in een bepaalde levensstijl, of in bepaalde gedragingen, dat die persoon tot inkeer komt, en dat hij zich afkeert van wat hij deed. Toch zijn er heel wat figuren in de christelijke wereld die op zijn minst toch wel bedenkelijk te noemen zijn en toch al jaren doorgaan met wat ze doen.
Ik snap niet dat christenen die personen, die heel duidelijk dingen doen die niet stroken, aanhangen. Ik snap niet dat god die christenen niet waarschuwt tegen hen. Als je als christen echt zo een intieme relatie met god hebt, hoe kan het dan dat hij je niet duidelijk maakt dat bepaalde zogezegde christelijke leiders eigenlijk malafide figuren zijn?
Hoe kan het ook dat christenen zo naïef lijken wanneer het om dergelijke personen gaat? Het is opvallend hoe christenen iemand op een verhoogje kunnen plaatsen en dan zomaar alles slikken wat die persoon zegt of doet.

Even een beperkte opsomming.

  • Benny Hinn
    Misschien wel één van de meest gekende christenen ter wereld. Hij staat voor “prosperity teaching”. Dit betekent dat een christen het goed moet hebben, dat hij gezond en rijk moet zijn, want dat is wat god wil. Benny Hinn is predikant en gebedsgenezer. Hij bezit zijn eigen privéjet, woont in een immens huis en is ontzettend rijk.
    Hij staat vooral bekend om zijn samenkomsten waarin god mensen geneest en mensen aanraakt.
    Ik nodig je uit om “Benny Hinn” in te tikken op YouTube en een aantal filmpjes nuchter te bekijken. Is dit god die aan het werk is? Of zien we hier Benny Hinn die ontzettend geniet van alle aandacht die hij krijgt?
    Je ziet tijdens zijn samenkomsten van alles gebeuren. Mij lijkt dit echter een mix van naïeve emotie, van massahypnose, van zaken verwachten en dan maar meedoen met de volledige groep en van zaken die ook gewoon in scène gezet zijn.
    Kijk, als Benny Hinn bewust zaken in scène zet, dan kan je toch moeilijk anders dan hem klasseren als charlatan? Dan kan je toch niet zeggen dat god toch wel door hem heen werkt, ondanks zijn fouten?
    Ook het feit dat hij buitensporig rijk is zou toch vragen moeten oproepen. Is eenvoud niet één van de kenmerken van een christelijke levensstijl?

  • Todd Bentley
    Todd Bentley was één van de belangrijkste figuren van de Lakeland Revival, een opwekkingsbeweging in Amerika.
    Hij is zowel predikant als gebedsgenezer. Tijdens zijn diensten zijn er heel vaak bizarre uitingen van “de heilige geest”, zoals roepen, schudden, lachen, constant “bam” roepen, …
    Als je al deze zaken met nuchter en gezond verstand bekijkt zet je dat wel aan het denken.
    Is het god die hier aan het werk is? Of gaat het om een opgevoerde show?

  • Kenneth Copeland
    Ook Kenneth Copeland staat voor prosperity teaching. Hij is zelf ontzettend rijk en heeft o.a. een privéjet.
    In het begin van de corona-crisis in 2020 kreeg hij extra naambekendheid door zijn claim/gebed dat corona verdwijnen moest. Dit kan je makkelijk terugvinden op YouTube.
    Uiteraard is het heel makkelijk te verifiëren of zijn claim correct was. Dat was hij niet, want het corona virus was niet verdwenen na zijn gebed.
    Mocht het niet zo triestig zijn, dan zou dit echt wel lachwekkend zijn. Hoe gaat Kenneth Copeland hier zelf mee verder, waar is zijn integriteit? Hoe kan het dat christenen nog steeds luisteren naar dergelijke personen?

  • Todd White
    Todd White is een gebedsgenezer en predikant die heel populair is bij de jongere generatie christenen. Op YouTube zie je hem rondgaan in steden en bidden met mensen. Eén van de zaken die hij heel veel doet is bidden voor mensen die een beenlengteverschil hebben.
    Benen verlengen lijkt wel een hype in christelijke middens. Hier heb je dus iets wat niet te verifiëren is, want volgens dokters kan je een beenlengteverschil zelfs niet waarnemen zonder exacte metingen. Toch zien mensen daar gods hand in. Hoe kan het dat god bij machte zou zijn om constant benen te verlengen (wat betekent dat er dus effectief direct nieuwe cellen moeten aangemaakt worden), maar dat hij er zo goed als nooit in slaagt om kanker te genezen? Hoe kan dat? Dat kan toch niet kloppen?
    In de rubriek gebedsgenezing op deze website kan je meer over o.a. beenverlengingen lezen.
    Als Todd White dan ook nog eens openlijk verklaart dat Kenneth Copeland (zie hier net voor) voor hem echt een mentor is, dan snap ik het helemaal niet meer.
    Waarom moeten al die zaken ook op YouTube komen? Is het nodig om met dergelijke zaken te pochen? Zijn nederigheid en bescheidenheid geen christelijke waarden?

  • Alph Lukau
    Alph Lukau is voorganger van een grote kerk in Zuid-Afrika. Hij wordt gezien als profeet en laat zich graag in zijn Bentley voeren naar de samenkomsten waar hij spreekt.
    Hij staat erom bekend heel specifieke profetieën uit te spreken. Hij loopt bv door zijn kerk, spreekt iemand in de zaal aan en zegt dan dat die persoon de avond daarvoor een Whatsapp bericht heeft ontvangen van zijn minnares, hij noemt zelfs het exacte uur.
    Dan haalt die persoon zijn gsm uit, toont dat dit inderdaad zo is en komt tot inkeer. De profeet heeft de zonde van die man dus aan het licht gebracht.
    Bij ieder nuchter mens gaat hier een belletje rinkelen. Zou het kunnen dat dit misschien in scène gezet is? Heel wat van zijn volgelingen zien hier echter geen probleem in. Te gek voor woorden. Hoe naïef kan iemand zijn? Zeker als je het onderstaande verhaal even leest.

    Enkele jaren geleden was er een groot schandaal in de kerk van Alph Lukau. Tijdens een samenkomst werd Alph Lukau op de hoogte gebracht dat er een overledene in een lijkwagen aan de ingang van de kerk gebracht werd.
    Lukau gaat naar buiten, alles wordt gefilmd (zie YouTube) en hij opent de doodskist. Daar ligt inderdaad een man in, helemaal in het wit gekleed. Op de beelden zie je die persoon echter duidelijk ademen. Lukau begint voor die persoon te bidden en plots komt “de overledene” recht.
    Het is 100% duidelijk dat dit in scène gezet is. Er ontstaat een immens schandaal hierover in Zuid-Afrika.
    Lukau legt een verklaring af waarin hij probeert uit te leggen dat hij nooit gezegd heeft dat die man effectief gestorven was. Tja, uiteraard is er geen enkele manier meer om je deftig uit iets dergelijks te babbelen.
    Na een tijdje gaat de storm liggen. Ondertussen gaat Alph Lukau weer volop verder met hetgeen hij altijd bezig was, zijn kerk voorgaan en over mensen profeteren.