Christenen beweren dat de bijbel
het onfeilbare woord van god is. De bijbel beweert dat ook van zichzelf.
Dat betekent dus dat de bijbel op elk vlak correct moet zijn. Dat er
geen fouten of tegenstrijdigheden in mogen staan, dat het boek zichzelf niet
mag tegenspreken en dat het ook het ware karakter van de christelijke god dient
te weerspiegelen.
Ik heb de bijbel helemaal
gelezen en heb heel wat nuchter onderzoek gedaan naar verschillende delen
ervan. Het is voor mij voldoende om één fout in de bijbel te vinden, om
zo de stelling dat de bijbel onfeilbaar is onderuit te halen. Hoe weet ik dan
immers of de rest ook niet fout is?
Ik merk ook op dat ik moeite
heb met het principe dat je 10 extra boeken en 20 leraars nodig hebt om
bepaalde bijbelstukken te verklaren. De bijbel zou op zichzelf duidelijk
moeten zijn. Als god ons gemaakt heeft en als hij weet wat duidelijk is
voor ons, dan zou de bijbel dat moeten volgen.
Als hij wil dat we de bijbel
als handleiding aannemen, dan moet die handleiding makkelijk voor iedereen te
begrijpen zijn.
Met het principe van “teruggrijpen
naar de grondtekst” heb ik ook heel veel moeite. Niet iedereen heeft
immers toegang tot de grondtekst. Als god almachtig is, dan kan het toch
niet zo moeilijk zijn om een duidelijke, correct vertaalde bijbel te
voorzien?
Als christenen evangeliseren
in onderontwikkelde landen en er bijbels uitdelen, dan hebben die mensen daar
toch geen toegang tot de grondtekst?
In de bijbel staat ook dat god
dezelfde is vandaag, gisteren en morgen. Dat betekent dat het karakter van
god doorheen de ganse bijbel hetzelfde zou moeten zijn. Ik vind het dus
niet correct dat er hier door christenen een onderscheid gemaakt wordt tussen
het oude en het nieuwe testament. De god van het oude testament zou
hetzelfde karakter moeten hebben als de god van het nieuwe testament. Ik
begrijp dat er contextuele verschillen zijn, maar dat zou geen effect mogen
hebben op het diepste wezen van god.
Ik merk ook op dat er heel wat
goede zaken in de bijbel staan. Principes waar ik absoluut achter kan
staan, zoals je naaste liefhebben als jezelf, je vijanden liefhebben, er zijn
voor elkaar, …
Doorheen mijn geloofscrisis
besefte ik echter dat ik niet langer aan bible-picking kon doen. Ik kan
niet enkel verdergaan met de stukken die ik zelf uitkies. De bijbel komt als
één boek. Je neemt het helemaal of je neemt het niet.
Ben je christen en lees je
hier verder, dan zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat je versteld zult
staan over wat jouw bijbel allemaal zegt. Ik wist die zaken vroeger ook
niet. Ik hoorde altijd de mooie verhalen. Er is echter meer, veel meer dan dat.
Ik weet ook dat je als christen waarschijnlijk zult proberen om deze zaken
weg te redeneren, of dat je zult trachten om er een (vergezochte) uitleg
voor te vinden, één die jou misschien ook ooit verteld is. Ik spreek uit
ervaring. Tracht de zaken echter met een heldere open blik te bekijken.
Wees eerlijk met jezelf.
Hieronder vind je een heel
beperkte opsomming van zaken in de bijbel die volgens mij niet kloppen.
6.1.1. Massamoorden en ander geweld
Doorheen mijn leven als
christen wist ik vaag van de verschillende massamoorden die beschreven
staan in het oude testament. Ik had de bijbel immers zelf helemaal doorgelezen
en sporadisch kwam dit onderwerp wel eens ter sprake tijdens een prediking of
een bijbelstudie. Het onderwerp was echter niet zo populair bij christelijke
sprekers.
Ik besteedde er zelf ook niet
veel aandacht aan. Als ik er al eens mee bezig was dan dacht ik meer aan de
zaken die mij daaromtrent geleerd waren. Dat god bv een volk uitroeide omdat
die mensen inslecht waren en kinderen offerden.
Tijdens mijn proces van
geloofsafval begon ik deze zaken echter nader te onderzoeken.
Het is opvallend hoe vaak god
in het oude testament ofwel zelf in toorn ontsteekt, ofwel zijn volk
opdraagt om andere volken af te slachten.
Ik citeer enkele
bijbelteksten:
1 Samuel 15:3
Trek daarom op tegen de
Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de Heer.
Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en
zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.
Deuteronomium 20:16-17
Maar daarbinnen, in de
steden van het land dat de Heer, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u
geen mens in leven laten. Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten,
Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u
heeft opgedragen.
Ezechiël 9:5-6
Ga achter hem aan, trek ook
door de stad en dood iedereen. Jullie moeten geen medelijden tonen, jullie
mogen geen medelijden kennen. Oude mensen, jonge mannen en vrouwen, moeders en kinderen – jullie moeten ze allemaal ombrengen.
Hoe kan het dat Jezus, de
perfecte afspiegeling van zijn vader, in het nieuwe testament spreekt over vijanden
liefhebben terwijl god jaren daarvoor zo wraakzuchtig lijkt? Is gods
karakter dan veranderd in het nieuwe testament? Waarom wordt dan gezegd dat
god nooit verandert, dat hij steeds dezelfde is?
Wat zegt mijn gezond
verstand hier wanneer ik die teksten eerlijk, zonder vooringenomenheid
lees? Hoe kan dit gerijmd worden met een liefdevolle genadige god, die
het leven op zich zo belangrijk vindt? Hier wordt gesproken over vrouwen,
moeders en zuigelingen afslachten.
Christenen halen dikwijls aan
dat het hier om mensen ging die inslecht waren en dat het goed was dat die
volken uitgeroeid werden. Ik vind dit een vreemde stelling. Er zaten kinderen
en zuigelingen bij. De uitleg is dan dat ook zij zouden uitgroeien tot
inslechte mensen. Ook wel vreemd om dit zo te verdedigen, er lijkt dus geen
kans te zijn dat die mensen tot iets anders uitgroeiden dan onmensen.
Denk ook even na over het volgende aspect in dit verhaal. God draagt zijn
volk hier op om mensen te doden. Dat betekent dus dat je als Israëliet een
land of stad moest binnenvallen en kinderen en zuigelingen moest afslachten.
Dat werpt toch wel een ander licht op de zaak. Stel dat god dat nu vraagt aan
de christenen. Zou jij dat doen, als christen? Denk je dat dat iets
goeds is voor jou? Denk je dat je daar beter van wordt? Is dat niet exact wat
wij vandaag veroordelen bij moslim-extremisten?
De 3 aangehaalde teksten zijn
slechts het topje van de ijsberg wanneer het aankomt op massaslachtingen in
opdracht van god in het oude testament.
Exodus 32 spreekt bv over de Israëlieten
die in de woestijn een gouden kalf aanbidden. Als straf daarvoor roept god een
deel van de mensen die hem toegewijd zijn op om door het kamp te gaan en
alles en iedereen af te slachten die ze tegenkomen, al is het een broer,
een vriend of iemand verwant. Het verhaal wordt afgesloten met deze tekst:
“Vandaag hebt u zich aan de
Heer gewijd, zei Mozes, door u zelfs tegen uw zonen en broers te keren. U hebt
vandaag zijn zegen verworven.”
Als je het oude testament erop
natelt dan zou god in de verhalen in de bijbel een kleine 3 miljoen mensen
vermoord hebben.
De wetten in het oude
testament, waar wordt opgeroepen tot steniging (doodstraf) als straf
zijn ook hallucinant. Deze komen rechtstreeks uit de bijbel:
Dit zijn zaken waar
gemakkelijk over gelezen wordt, maar denk daar even dieper over na.
Sterven door steniging is een afschuwelijke dood. Hoe kan dit gerijmd worden
met een god van genade, zoals die in het nieuwe testament voorgesteld wordt?
Opnieuw, hoe kan het dat jij
de persoon bent die meedoet met de steniging en dat je daar eigenlijk van god
het recht (de opdracht) toe krijgt? Je stenigt gewoon iemand tot hij sterft.
Je kijkt toe terwijl die persoon doodbloedt, afziet en smeekt om genade, maar
je gaat verder tot hij of zij sterft. En jouw god keurt het goed, hij heeft
zelfs de opdracht gegeven ervoor.
Denk verder eens aan het
gekende verhaal van de plagen in Egypte, waarbij god de farao zo ver
krijgt dat hij de Joden uiteindelijk vrijlaat.
Ik merkte bij mezelf op dat ik
nog nooit echt had stilgestaan bij dit verhaal. Het wordt van kinds af
aan als een bijbelverhaal bij iedereen ingeprent (er bestaat zelfs een kinderfilm
van), maar toen ik stil stond bij wat daar eigenlijk gebeurd is moest ik toch
even slikken.
Je zal maar een Egyptenaar
geweest zijn die een neutrale, plichtsbewuste inwoner van het land was en die mee
alle plagen moest ondergaan, tot de dood van je eerstgeboren zoon.
Uiteindelijk werd je gewoon mee gestraft omwille van de weerspannigheid van de
farao, wiens hart dan nog verhard werd door god zelf.
De bijbel bevat ook
verschillende passages waarin god de kinderen straft voor de zonden van hun
ouders. Hoe kan dit? Wat is daar rechtvaardig aan?
Exodus 20:5
Gij zult u voor die niet
buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de
misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde
lid dergenen, die Mij haten.
Ik kan hier nog even doorgaan. Ik verwijs echter graag naar www.debijbelzegt.nl, waar heel wat opmerkelijke
bijbelteksten omtrent geweld en straf, samen met nog heel wat andere teksten,
uitgelicht worden.
Hoe kunnen christenen een
bijbel verdedigen die aanzet tot dergelijke zaken? Hoe kan het dat
christenen tegen abortus zijn (terzijde, daar ben ik ook tegen) door dit vanuit
de moraal van de bijbelse god te rechtvaardigen? De god die verantwoordelijk is
voor een kleine 3 miljoen moorden in het oude testament, die opdracht geeft
tot het vermoorden van zuigelingen.
Hoe kan het dat er zo weinig
aandacht aan deze teksten besteed wordt of dat ze genegeerd worden? Ze
staan wel degelijk in de bijbel.
6.1.2. Slavernij in de bijbel
Ik nodig je uit om Exodus
21 door te lezen. Daar bepaalt de christelijke god de regels bij het
behandelen van je slaven.
Hier keurt god het goed dat je
mensen koopt, mensen bezit, mensen doorgeeft aan je kinderen, mensen slaat, …
Ik ken de verschillende
argumenten omtrent dit onderwerp. Het zou niet gaan om slavernij maar om lijfrenteschap,
de slaven zouden het niet slecht gehad hebben met die opgelegde regels, …
Het is mij echter heel duidelijk
dat het hier wel om slavernij gaat (lees zelf dit hoofdstuk even met een
nuchtere open blik door) en dat de christelijke god zich er niet tegen uit
spreekt, integendeel. Ook context brengt hier geen soelaas. Naar mijn
mening is er nooit een context waarin slavernij moreel goedgekeurd kan worden.
Vers 20 en vers 21 zijn te gek
voor woorden. Je mag je slaaf slaan, zolang hij maar niet direct sterft. Sterft
hij pas na een paar dagen, dan moet je niet gestraft worden.
6.1.3. Heilig huwelijk?
In de christelijke wereld
wordt het huwelijk als iets heiligs, als iets door god ingesteld,
gezien. Eén man en één vrouw, zo heeft god het bedoeld.
Even teruggrijpen naar de
bijbel, naar het oude testament. Koning Salomo, één van de meest gezegende
mannen uit de bijbel, had 900 vrouwen. Hoe kan dat? Ik begrijp dat
polygamie in die tijd voorkwam. Maar hoe kan het dat de christelijke god, die
de instelling van het huwelijk zo belangrijk vindt, dit tolereert bij één van
de personen die hij het meest van allemaal zegent. Ook hier zijn er weer heel
wat argumenten bij christenen: Die vrouwen werden goed behandeld, Salomo had
ook zijn fouten, … Echter, hoe kan god iemand zo zegenen, terwijl die
zo openbaar ingaat tegen één van zijn belangrijkste principes? En dit terwijl
op andere plaatsen in de bijbel mensen voor het kleinste vergrijp gestraft
of gedood worden door diezelfde god.
Dit is niet het enige
bijbeldeel dat regelrecht ingaat tegen een heilig huwelijk.
Bij één van de vele massaslachtingen
door de Israëlieten in het oude testament draagt god de mannen van zijn volk op
om de vijand compleet af te slachten, mannen, vrouwen, kinderen, … Enkel
de vrouwen die nog maagd zijn mogen meegenomen worden en daarmee mogen de
mannen doen wat ze willen. Ze moeten er wel eerst mee trouwen, maar als die
vrouw hun na een tijdje niet meer aanstaat mogen ze er gerust van scheiden. Je
zal maar één van die vrouwen geweest zijn.
Hoe kan dit alles gerijmd
worden met het principe van een heilig huwelijk tussen man en vrouw?
6.1.4. De wederkomst van Jezus
Mattheus 16:27, 28 zegt het volgende:
Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn
engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn
sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij
den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.
Dit vers gaat over de terugkomst
van Jezus. Zoals in de bijbel beschreven staat verwachten christenen de
terugkomst van Jezus, ook wel gekend als de dag van het laatste oordeel.
In het bovenstaande vers doet
Jezus een niet mis te verstane uitspraak. Hij zegt dat er mensen rondom
hem staan die nog zullen leven wanneer hij terugkomt. Dit betekent dat
de terugkomst van Jezus in het slechtste geval maximaal een 100-tal jaar op
zich kon laten wachten.
Dit is trouwens niet de
enige bijbeltekst die spreekt over een spoedige terugkomst van Jezus.
Doorheen het ganse nieuwe testament is het duidelijk dat de eerste christenen
Jezus snel terugverwachtten. Lees de vele brieven er maar op na. Ik heb
bijbelstudies gehad waar gesproken werd over de terugkomst van Jezus en waar
met letterlijke bijbelteksten aangehaald werd dat dat spoedig zou gebeuren.
Als die bijbelteksten al bijna 2000 jaar oud zijn, hoe werkt dat dan? Op het
moment dat die bijbeltekst geschreven werd aan een bepaalde groep of kerk werd
het woord spoedig gebruikt. Ondertussen zijn we 2000 jaar later en Jezus is
nog steeds niet teruggekomen. Hoe kan dat?
Een gekende vaak gebruikte
uitleg hiervoor, “voor god is een dag als duizend jaar”, gaat voor mij echt
niet meer op. Zo kan je alles weerleggen. Het is heel duidelijk dat de eerste
christenen Jezus heel snel terugverwachtten, op basis van Jezus’ eigen
woorden.
Het is zodanig gewoon in
christelijke middens om in dergelijke termen te spreken, dat er eigenlijk niet
meer nuchter bij nagedacht wordt.
Je ziet dat Petrus aan de
kerken die hij schrijft zegt dat Jezus spoedig terugkomt. We zijn nu
2000 jaar later. Dat is toch absoluut onjuist? Het klopt niet.
Hoe kan het dat dit alles geen
issue is onder christenen?
Een strekking binnen het
christendom, het preterisme, is aan de slag gegaan met dit gegeven. Zij
geloven dat Jezus in 70 n. C. teruggekomen is, bij de verwoesting van de tempel
in Jeruzalem.
Probleem is hier dat er dan heel
wat andere zaken zijn die niet kloppen. De bijbel spreekt bv over een
1000-jarig vrederijk na de terugkomst van Jezus. Daarna gaan christenen dan
definitief naar de hemel en mensen die niet geloven definitief naar de hel. Dat
betekent dat de huidige wereld eigenlijk in 1070 n.C. zou moeten gestopt zijn.
We weten echter dat dat niet zo is. Een uitleg daarvoor is dan dat het getal
1000 in de bijbel bijna altijd op een lange periode slaat en dat dat niet
letterlijk 1000 jaar is. We zouden nu dus in het vrederijk leven.
Zo kan je natuurlijk alles
uitleggen.
Het preterisme heeft Mattheus
16:27-28 echter wel serieus genomen.
Wat is de uitleg van de andere
christenen, die het preterisme niet aanhangen, omtrent dit vers? Er zijn er
verschillende, maar allemaal hangen ze met haken en ogen aan elkaar.
Deze heb ik teruggevonden:
Het lijkt me dat dit alles
voor een christen toch een immens probleem moet zijn? De zoon van god
die een valse voorspelling over zijn eigen terugkomst doet. Hiermee
staat en valt alles.
Het is ook heel duidelijk dat
de eerste christenen Jezus snel terugverwachtten, lees de brieven in het nieuwe
testament er zelf maar op na. Zij hebben de uitspraak van Jezus dus ook zo
begrepen.
Dit lijkt me een heel
duidelijke tekst. Ik heb geen bijbelleraar nodig om die tekst te begrijpen.
Er staat wat er staat.
Ik ben met deze tekst bij heel wat christenen geweest. Ik heb geen enkel
afdoend antwoord gehad. Soms vraag ik me af of het nu zo abnormaal is dat
ik problemen heb met die tekst en de bijbel, en dat ik daaruit dan mijn
conclusies trek? Hoe kan het dat deze tekst voor christenen geen probleem
vormt?
Daar lijken mij maar 2
oplossingen voor:
Gebiedt de eerlijkheid hier
niet om te zeggen dat dit niet klopt, dat de bijbel hier fout is? Is dat
geen eerlijke conclusie?
Ik begrijp dat het helemaal niet
makkelijk is om dit te concluderen. Dat betekent immers dat het hele leven
van een christen onderuitgehaald wordt.
Toch lijkt het me, op basis
van eerlijke analyse en onderzoek, de enige correcte mogelijkheid. Ik zie hier
geen andere opties.
6.1.5. Voorbeeldfiguren/Buitenproportionele straffen
In de bijbel staan
verschillende verhalen met situaties waarin bepaalde mensen als
voorbeeldfiguur worden gebruikt.
Er is bv het verhaal van Uzza,
die door god gedood wordt omdat hij de ark, de kist met de 10 geboden, aanraakt
bij een poging om te verhinderen dat deze zou vallen. Voor god was de ark zo
heilig dat enkel sommige Levieten die mochten aanraken. Toch moet Uzza, omwille
van zijn goedbedoelde actie, gestraft worden.
Ik heb steeds moeite gehad met
verhalen waarin bepaalde mensen als voorbeeldfiguur gestraft worden. Die
voorbeeldfiguur wordt meestal buitenproportioneel gestraft, om zo inderdaad een
voorbeeld naar anderen toe te stellen.
Maar hoe werkt dit dan in dit
geval? Uzza wordt hier gedood door god. Betekent dit dan dat Uzza naar de hel
gaat? Ik zou denken van wel. Is dit fair? Mij lijkt het alleszins niet
fair. Getuigt dit van een rechtvaardige god?
Er staan verschillende
dergelijke verhalen in de bijbel.
Een ander is het verhaal in 2 Koningen waar 42 kinderen de profeet Elisa
uitmaken voor kaalkop. Daarop vervloekt de profeet de 42 kinderen en komen er 2
beren uit het bos die alle kinderen verscheuren.
Bizar. Is dit dezelfde god
die alle mensen graag ziet, die wil dat er niemand verloren gaat?
6.1.6. Interpretatie
Het begon me op te vallen hoe
je met dezelfde bijbel compleet tegenovergestelde dingen kan beweren.
Wereldwijd zijn er 1000-en
christelijke denominaties. Allemaal hebben ze de bijbel als basis en allemaal
verschillen ze van mening over heel wat zaken. Hoe kan dat? Is de bijbel dan zo
voor interpretatie vatbaar? Waarom kon een almachtige god geen duidelijke
bijbel aanbieden?
De opmerking dat de
verdeeldheid en interpretatie aan de mensen en niet aan de bijbel ligt gaat
voor mij niet op. Als je nuchter naar de bijbel kijkt, dan kan je niet anders
dan concluderen dat er rare zaken in staan, dat er zaken in staan die niet
kloppen en dat er zaken in staan die elkaar tegenspreken.
Er zijn verschillende websites
die dergelijke zaken, zoals tegenstrijdigheden in de bijbel, opsommen. www.debijbelzegt.nl is er één van. Het is
opmerkelijk hoeveel bizarre zaken in de
bijbel staan.
Je zal ook merken als je dit
opzoekt, dat de meeste tegenargumenten ver gezocht zijn of met haken en ogen
aan elkaar hangen.
6.1.7. Ongemakkelijke letterlijke bijbelteksten
Hieronder volgt een heel
beperkte opsomming van enkele bijbelteksten. Ik weet dat het niet altijd
correct is om een tekst zomaar uit de context te halen, dat dat soms een
verkeerd beeld kan geven.
Ik heb er echter steeds het
bijbelboek, hoofdstuk en vers bijgezet, zodat je waar nodig de context erbij
kunt halen.
Opnieuw, onderzoek vooral zelf.
© Ex christen